Nu lanseras Provmjölkningsapp
Ersättaren till Mobil provmjölkning är här och från och med 6 februari kommer du som använder Mobil provmjölkning istället att slussas vidare till Provmjölkningsapp.
Provmjölkningsapp är väldigt lik sin föregångare men det är några saker som är nya – och det är även början på nya Kokontrollen® som kommer lanseras nu under våren.
Här är några av nyheterna
Som många av er önskat används nu hela SE-identiteten. Det innebär att löpnumren inte längre behövs utan öronnumren används och sedan väljs rätt SE-identitet.
De gamla diversekoderna är ersatta med nya frånvarokoder:
- Sin
Om djuret inte är sinlagt när provmjölkningsrapporten skapas, kan du sinlägga djuret här och ange sinläggningsdatum. Informationen kommer med till nästa provmjölkning. - Sjuk
Om djuret är sjuk, brunstig eller om avkastningen är felaktig på grund av någon anledning. - Råmjölksperiod
Om du vill skicka in en mjölkanalys på en nykalvad kviga/ko innan det passerat fyra dagar efter kalvning. Mjölkmängd eller analyssvar ingår inte i avkastningsberäkningen. - Uttagen ur produktion, tidigare AMKO
Komplettera med datum om kon är uttagen ur produktion. Kon får inte vara med i Kokontrollen längre. - Mjölkas innan kalvning
Om ett djur mjölkas utan att hon hunnit kalva. Mjölkmängd eller analyssvar ingår inte i Livstidsavkastningsberäkningen. - Djuret är utgången
Om ett djur är utgången men ännu inte hunnit bli rapporterad ut ur besättningen. OBS! Det här ingen utgångsrapportering, djuret måste utgångsrapporteras precis som tidigare.
Spar din provmjölkning
Med nya Provmjölkningsapp kan du spara din provmjölkning och hämta upp den på en annan dator/mobil. OBS! Man kan inte registrera i två olika enheter samtidigt, det är endast en som är master. Däremot kan du eventuellt komplettera/ändra provmjölkningen med uppgifter i en annan enhet innan du skickar in den, men registreringen sker i den som är huvud-/masterenhet.
Logga gärna in och testa, läs in streckkoder och använd någon frånvarokod. När det blir skarpt läge är det bara att börja om för att få de senaste djuren och avkastningarna inlästa.
Skanner som du använt fungerar som tidigare och även kameran på din mobil/surfplatta fungerar likadant.
Har du frågor kontakta kundsupporten: 010-4710 000.